sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Mainonnasta

On ollut jo vähän aikaa mielessä kirjoittaa mainonnasta. Meillä näkyy kanadalaisia ja amerikkalaisia kanavia ihan sekaisin, että aina minulla ei ole ihan selvyyttä kumman puolen sääntöjä noudatetaan. Jompien kumpien pitää mainita jos kyseessä on näyttelijä, joka esimerkiksi esittää lääkäriä ja ylistää jotain tuotetta. Ruutuun ilmestyy siis pieni teksti: actor portrayal. Olen myös huomannut tekstin dramatization, eli tätä käytetään kun mobilat auttaa kipuun ja siitä on tehty pieni animaatio: ensin on kipua, laitetaan lääkettä, kipu on poissa. Ettei kukaan ajattelisi, että animaatio oli totta... Muuta syytä en keksi!

Kanadan monikulttuurisuus näkyy myös mainoksissa. Usein, jos mainoksessa on useampia ihmisiä, he edustavat eri etsisiä ryhmiä. Voi olla vaikkapa yksi vaaleaihoinen, yksi tummaihoinen sekä yksi aasialainen.  Laitoin kuvitukseksi tähän juttuun kuvia erään lehden mainoksista, joista näkyy, ettei kaikki ole alkuperältään ihan pelkkiä kanadalaisia (tai siis englantilaisia ja ranskalaisiahan hekin oikeastaan alunperin ovat).


Olen huomannut lääkemainonnasta, että amerikkalaisilla kanavilla täytyy luetella kaikki lääkkeen sivuvaikutukset mainonnassa. Siis mies- tai naisääni luettelee miellyttävällä äänellä ja äänenpainolla kaikki: huimaus, ripuli, pääkipu, jne. Mielestäni tämä on aika huvittavaa... Kanadalaisilla kanavilla puolestaan lääkkeestä saa mainita vain joko sen nimen tai käyttötarkoituksen. Esimerkiksi potenssilääkemainoksessa mies käy eri paikoissa ja joka paikassa häneltä kysytään, mikä on uutta, onko uudet lasit, paita, tukka? Lopulta pesulassa (?) miespuolinen asiakaspalvelija ymmärtää että "ahaa!". Sitten ruudulle ilmestyy lääkkeen nimi. Ja kotisohvalla hekotetaan.


Mainoksissa saatetaan myös mainita ihan nimeltä, että "tämä tuote on parempi kuin se-ja-se tuote". Samaa taktiikkaa voi käyttää myös vaikkapa vaalimainonnassa. Pidän itse aika erikoisena, että vaalimainonnassa voidaan keskittyä vastapuolen mustamaalaamiseen. Esimerkiksi parlamenttivaalien aikaan telkkarissa oli mainos, jossa lueteltiin mitä kaikkea vastapuolen puolueen johtaja ei ole tehnyt kanadalaisten hyväksi. Mainokset olivat ilmeisesti aika tehokkaita, koska liberaalit menettivät paikkoja!

                      

Lehdissähän täällä on mainoksia koko lehti väärällään. Hinnatkin lehdillä ovat kyllä alhaisemmat, esimerkiksi tilaamani sisustuslehti on $5,50/ kpl eli n. 3,90 €. Elle Canada on puolestaan $3,99 eli 2,85 €. 

Mainostauot ovat täällä mielestäni lyhyempiä, mutta niitä on useammin. Kokonaisuudessaan siis varmaankin aikalailla saman määrän mainoksia saa ympättyä tunnin ohjelmaan niin täällä kuin Suomessakin. Joillakin kanavilla alkaa muuten uusi ohjelma heti edellisen loputtua - varmaankin on tarkoitus saada katsoja jäämään television eteen kun ei ole mainostaukoa, jonka aikana katsoja saattaisi näpäyttää telkkarin kiinni. Aika koukuttavaa!

2 kommenttia:

  1. Kattelin just täs USA:n matkalla mainoksia, oli joo aika mustamaalausta aina välillä ("en voi uskoa että olen ostanut tätä yhtä tiettyä muromerkkiä kolme vuotta, enkä tässä sokkotestissä edes huomennut etten syönytkään sitä! ostanpa nyt tätä uutta merkkiä tästä lähin..."), ja sekin ihmetytti, ettei tullu Suomesta tuttuja jatkuu-ilmotuksia - keittiöstäki kuulee aina Jatkuuuu (tietty musiikki tms) ja osaa juosta takas telkun ääreen kattomaan ohjelmaa, mut amerikoissa tv-sarjat palas mainostauoilta tosi yllättäen...:)

    VastaaPoista
  2. Joo tuo Jatkuun puuttuminen on kyllä kummallista!

    VastaaPoista