maanantai 5. syyskuuta 2011

Puhelinpalvelua


Varoitus: tässä kirjoituksessa on valitusta, kitinää, kiukuttelua ja ärsyyntymistä.

Olemme tutkailleet mahdollisuutta hankkia kännykät, olemme nyt kuitenkin olleet lankapuhelimen varassa jo pitemmän aikaa ja olisihan se mukava siirtyä nykyaikaan. Valitettavasti voimme tässä maailman kolkassa hankkia kännykkäliittymän vain yhdeltä palveluntarjoajalta ja emme ole olleet kovinkaan innoissaan heidän ehdoistaan. He siirtyivät "jo" SIM-korttien käyttöön viime marraskuussa, joten päätimme siis tiedustella josko voisimme saada liittymät mukaan ja laittaa SIM-kortit siis omiin kännyköihimme ihan omatoimisesti kun pääsisimme kotiin. Tässä vaiheessa kännykät sijaitsivat siis vielä Drydenissa. Tämähän ei valitettavasti kuitenkaan käynyt, sillä "voi olla että teidän kännykät ei pelaa tässä 3G/4G-verkossa" ja "tarvitsemme kännyköiden takaa tiedot sen mallista". Vähän kyllä ihmetytti, sillä eipä meillä tuolla Suomessa koskaan tarvitse mitään kännykkämallia antaa kenellekään liittymää varten. Tiesin myös että oma kännykkäni oli 3G-puhelin, joten sen suhteen en nähnyt olevan ongelmaa.

Allu puhuu puhelimessa. Huom. kuva lavastettu. Lue lisää niin tiedät miksi.

Seuraavalla reissulla siis toimme kännykät mukanamme ja marssimme tällä kertaa ihan liikkeeseen (aikaisemmin olimme vain ostoskeskuksessa sijaitsevalla pisteellä asioimassa). Selitimme tilanteen, ja nainen hyvin epäileväisesti ilmoittaa, että kyllä hän voi kokeilla, mutta ei ne varmaankaan toimi. Otti kännykät ja poistui takahuoneeseen. Jonkun ajan päästä tulee takaisin ja ilmoittaa, että ne eivät valitettavasti toimi heidän SIM-korttien kanssa, "nämä teidän kännykät taitavat olla lukittuja". Eivät varmasti ole lukittuja, sillä kummallakin on ihan normaali liittymä ja kännykätkin ostettu eri aikaan eikä liittymän kanssa.

Myyjätär siirtyi esittelemään puhelimia mitä heiltä voisi ostaa. Eri malleja oli n. 15, joista useimmat Smart Phoneja (joita emme halunneet, sillä niiden kanssa oli pakko ostaa $25/kk/hlö eli n. 18 € hintainen datapaketti). Kytkykauppakännyköitä oli tarjolla vuoden, 2 vuoden ja 3 vuoden sopimuksiin. Hinnat kännyköillä oli aika tuntuvat ellei sitten olisi ottanut sitä 3 vuoden tai 2 vuoden sopimusta. Ilman määräaikaista sopimusta perussamsung maksoi $160/115 € ja muut yli $500/360 €. Mehän tosiaan olemme täällä nyt todennäköisesti vain 6 kk, joten olisimme korkeintaan voineet sitoutua vuodeksi, ja sekin olisi jo vähän turhan kauan aikaa (täällä joutuu nimittäin kännyköilläkin maksamaan kaukopuhelumaksuja ja myös kun vastaanottaa puhelun heti kun poistuu tietyltä alueelta). Lähdimme siis tyhjin käsin liikkeestä.

Meitä kovasti ihmetytti, että meidän kännykät eivät sitten toimisikaan heidän verkossaan, nimittäin molemmilla oli suomalaisten SIM-korttien ollessa kännykässä ihan reippaat 5 pykälää. Päätimme siis tarkistaa netistä, oliko puhelimet 3G-puhelimia. Kävi ilmi, että Allun kännykkä ei ollut mutta minun oli. Allu meni vielä tiedustelemaan liikkeestä, että miten tämä nyt oikein on mahdollista. Lopulta myyjätär kauttarantain tunnusti, että eihän se kännykkä toimi kun sitä heiltä ei ole ostettu...

"Jaa mitäs se sinne kuuluu?" Huom. tämäkin kuva on lavastettu.

Olisin arvostanut jos jo ihan ensimmäinen myyjä olisi reippaasti tunnustanut, että valitettavasti vain heiltä ostetut kännykät toimivat heidän SIM-korteillaan. Olisi säästynyt paljolta pelleilyltä... Nyt siis meillä on vaihtoehtona ostaa heiltä kännykät tai etsiä joku tuttu, jolla olisi tallessa vanha saman yhtiön kännykkä. Tietysti ne heidän kännykät ovat sitten lukittuja, että kun seuraavan kerran muutamme niin sehän on ostettava taas uusi kännykkä kun edellinen ei toimikaan uuden yhtiön kanssa. Nyt siis olemme ilman puhelinta ja kuulostelemme, jos löytyisi joku jolla on kyseisen yhtiön puhelin jossain tallessa. Ihan periaatteesta ei haluttaisi ostaa heiltä uusia kännyköitä!

Ottaa niin pannuun!

Tässäpä vielä muutamia faktoja liittymistä, mitkä olisimme ottaneet. Kyseessä on kahden puhelimen pakettihinta.

$45/32 € paketti/kk
sisältää
- 400 puheminuuttia jaettuna kahdelle puhelimelle (sekä itse soitetut että saapuvat puhelut lasketaan)
- ylimenevät minuutit 35c/25 snt/min
- illat ja viikonloput ilmaisia lähialueelle ja saman yhtiön puhelimiin
- meidän kesken puhelut ilmaisia

Lisämaksusta $15/11 €
- rajoittamaton määrä tekstiviestejä Kanadassa
- numeron näyttäminen (ilman tätä palvelua ei siis näy ollenkaan että mistä numerosta on soitettu)

En muista oliko siinä vielä jotain muuta. Näitä tietoja ei luonnollisesti saa etsittyä yhtiön nettisivuilta... Sinänsä reilu parikymppia henkilöä kohden ei ole mielestäni iso kännykkälasku, mutta meidän soittomäärällä varmasti Suomen hinnoilla pääsisi paljon halvemmalla. Jos haluaa liittymän ilman tällaista pakettia silloin jokainen minuutti ja tekstiviesti maksaa ainakin tuon 35c/25 snt eli humanistin matikalla ei ole kovin kannattavaa jos vähänkään aikoo soitella tai tekstailla.

Kyllä on helppoa! Tai on jos suostuu maksamaan...

8 kommenttia:

  1. Kummaksuin kyllä Kanadassa ollessani noita heidän kytkykauppajuttuja. Toinen, minkä huomasin oli se, ettei nokiaa näkynyt missään. Eräästä kauppakeskuksen elektroniikkaliikkeestä saattoi löytää nokian lisäakkuja tai varalatureita. Vaa mitä niilläkin tekee kun itse puhelimia ei myydä siellä.

    Poikaystävänikin käyttää vielä pienituloisena ihan vaan lankaliittymää. Satuin näkemään heidän (poikaystäväni ja hänen äitinsä) puhelin- ja nettilaskut. Herrajumala. 119$/kk kiinteä maksu internetistä, joka oli kaikenlisäksi vielä aika kökkö. Rogersin liittymä taisi olla.

    VastaaPoista
  2. Tuolla firmalla oli yksi Nokian kännykkä, en muista siitä muuta kuin että melko hienon näköinen ja sen hinta olisi ollut vuoden sopimuksella $150. Itellä kun on aina ollut nokian kännykkä niin haluaisin jatkaa samaan malliin...

    Me otettiin netti ja kaapelitelkkari niin ensimmäiset 6 kk maksu on n. $60 yhteensä ja sen jälkeen hinta humpsahtaa muistaakseni vähän yli sataan. Antoivat halvemmalla alun kun sanottiin että just muutetaan alueelle (mikä on tietysti myös totta). Tämä oli ihan positiivinen yllätys kyllä vaikka ei korvaa tuota kännykkäketutusta... Eikö ne vois säätää sellaset lait että kuluttajan silmään viilaaminen loppuis!

    VastaaPoista
  3. Oho, melkosta pelleilyä! Alkaa nää suomalaisten operaattoreiden venkoilut vaikuttaa aika viattomilta noiden rinnalla.

    On varmaan aika outoa olla ilman kännykkää?!

    ~Tanja

    VastaaPoista
  4. Moi Tanja!

    No joo, kyllähän tähän on jo nyt tottunut mutta alussa on vaikeaa. Mieti kaikki tapaamisetkin pitää sopia aina minuutilleen ettei voi vaan sopia että "soitellaan"!

    Vaikeuksia aiheuttaa aina myös se kun ollaan tien päällä ja pitäisi jollekin soittaa että olemme myöhässä (:D) yms niin ei ole puhelinnumeroa ja ei ole puhelinta. Kun olimme ajelemassa tänne katsomaan tuota kämppää kävi niin että olimme aikataulusta jäljessä n. 1,5 h, oli siis melkolailla pakko saada yhteys potentiaaliseen vuokranantajaamme ettei hän turhaan meitä odottelisi. Hieman hankalaa, kun meillä ei ollut hanen numeroaan (tietenkin se lappunen jäänyt kotiin...) eikä ollut tiedossa edes miehen nimeä. :D No tilanteesta kuitenkin selvittiin salapoliisitaitojen, leirintäalueen netin seka puhelinkopin avulla (yleisiä puhelimia on täällä onneksi pitkin poikin että sellaisen löytäminen ei ole vaikeaa). Huh!

    VastaaPoista
  5. Joo muistan hyvin kuinka nuo puhelinjutut aiheutti päänvaivaa...Ite jouduin Québecissä ostamaan puhelimen, kun mistään ei saanut sim-kortteja kaks vuotta sitten! Siis kuinka takapajuista :D Nyt säätelen samoja juttuja täällä Australiassa, täällä tosin vaikuttaa olevan vähän paremmin järjestetty systeemi, onneksi!

    VastaaPoista
  6. Nyt meillä on kännykät, kirjoitin siitä oikein oman kirjoituksensa! Vaikeuksien kautta voittoon! Nyt kun saisimme vielä netin niin johan alkais olla juhlien paikka...

    VastaaPoista
  7. Hei Maria,
    Muutin itse Suomesta Kanadaan (miehen perässä minäkin) melkein 5 vuotta sitten. Kännykkäasiat ärsyttävät minua edelleen! Oman kokemukseni perusteella suomalaisessa kännykässä toimii kanadalainen SIM-kortti, mutta kanadalaisessa puhelimessa ei toimi vieras SIM-kortti noiden lukitusten takia. Minusta on käsittämätöntä, että soittajan numeron näkemisestä pitää maksaa erikseen. Mieheni maksaa lisäksi Rogersille vissiin dollarin kuussa siitä hyvästä, että puhelimesta saa soitettua tarvittaessa hätänumeroon.. Että hohhoijaa.

    Kiva lukea toisen suokin kokemuksia Atlantin tällä laidalla. Omia purnauksiani kirjoittelen blogiini, ehkä löydät sieltä omaa elämääsi muistuttavia kokemuksia:maijumaailmalla.blogspot.com

    -Maiju

    VastaaPoista
  8. Moi Maiju!

    Pitääpä tarkistaa tuo sinun nettivinkkisi!

    Enpä ollut kuullutkaan tuosta hätäpuhelumaksusta! Järkyttävää! Siis eikö ilman sitä voi soittaa ollenkaan hätänumeroon Rogersin puhelimesta?? Minä olen ymmärtänyt että suomalainen puhelin yhdistää hätänumeroon vaikka siinä ei olisi edes sim-korttia sisällä tai silloinkin jos on sim-kortti mutta ei tiedä pin-koodia. Hohhoijaa tosiaan!

    Ja tervetuloa :)

    VastaaPoista