sunnuntai 15. toukokuuta 2011

Jääkiekosta

Jeee hyvä Suomi! Nyt kyllä harmittaa kun en ole Suomessa!


Täällä ei tosiaan arvosteta samalla tavalla jääkiekon MM-kisoja kuin Euroopassa. Monikaan ei ole esimerkiksi seurannut Kanadan menestystä Slovakiassa. Minä olen sitten aina selostanut itse kellekin miten Kanada on pärjännyt. Allukin kehtasi kysyä tänään, että nuorten MM-kisathan tässä nyt on menossa...

Pelejä olen seurannut jääkiekkoliiton (IIHF) sivuilta maksua vastaan. Telkkarista on näytetty kyllä USA:n ja Kanadan pelejä, mutta ei juuri muita. Tämänpäiväisen finaalinkin edelle meni haavipallo, ja peli näytettiin sen jälkeen jälkijunassa. Pronssipeli sentään näytettiin livenä, se kun oli kuitenkin melko aikaisin paikallista aikaa.

Normikanadalaiselle siis minun kiljunta ja hyppely tuntuu melko kummalliselta. NHL ja Stanley Cupin voittaminen oli se mihin selostajat vertasivat Suomen voiton merkitystä suomalaisille näin niin kuin Kanadan termein. Olen näyttänyt kuvia Helsingistä ja muualta Suomesta voitonjuhlista. Ruotsin voittamisen tärkeyden toki ymmärtävät - onhan kanadalaisellekin aina erityisen mukavaa voittaa USA.

Minulta kysellään joskus kannatanko Kanadaa vai Suomea. Meillä oli eräs Allun vanha koulukaveri kyläilemässä ja hän sanoi minulle suoraan ja vieläpä vakavalla naamalla, että "Kanada voittaa Suomen, ei teillä ole mitään mahdollisuuksia. Sinun tulisi kannattaa Kanadaa! MIKSI sinä et kannusta Kanadaa?". Tätä en ymmärrä. Kanada on tietysti jääkiekkomaa, mutta että minun pitäisi hylätä oma maani ja kannattaa Kanadaa, sillä "se kuitenkin voittaa". Tällaisesta asenteesta ja ylimielisyydestä en pidä. Tuskinpa kanadalainenkaan muuhun maahan muuttaessaan kääntäisi kelkkaansa täysin ja unohtaisi oman maan joukkuetta, eikä sitä heiltä kukaan vaatisikaan. Vastaan siis, että kannatan Kanadaa muita maita vastaan paitsi Suomea, mutta ei minua toisaalta haittaa, jos he eivät aina voittaisikaan. Joutuvat kanadalaisetkin välillä toteamaan, että ei jääkiekosta ihan aina tulekaan voittoa!

Sillä joskus voitto tulee Suomelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti