lauantai 25. kesäkuuta 2011

Opettajaksi Ontariossa

Valmistuin nyt keväällä siis englannin opettajaksi Itä-Suomen yliopistosta. Suomessa kun opettajalta vaaditaan maisterin tutkintoa niin täällä riittää kandidaatin tutkinto tai jopa alempi collegetutkinto. Opetusluvan saaminen täällä siis varmaan on minulle melko helppoa... Eikös tutkailemaan Ontario College of Teachersin nettisivuja.



Näin helppoa se on:

Minun pitää lähettää Collegelle
1. Kopio passista todistaakseni henkilöllisyyteni. Onnistuu!
2. Teaching certificate. Jaahas mikäs se tämä on. Ei minulla kyllä ole mitään tällaista paperia... Toisessa paikassa mainitaan, että tutkintotodistus saattaisi käydä. Maakohtaisissa ohjeissa pyydetään kyllä teaching certificatea... Hmm.
3. Rikosrekisteriote Kanadasta. Hoituu. (Aika kummaa, ettei kotimaasta pyydetä rikosrekisteriotetta... Olenhan kuitenkin asunut Suomessa 28 vuotta ja Kanadassa vajaat 5 kk.)
4. $362 + jäsenmaksu $120 sen jälkeen kun minut hyväksytään = $482 eli n. 345 €. Noh, oletinkin kyllä että ei tämä ihan ilmaista lystiä ole. 



Loput paperit tulevat siis suoraan muilta kuin minulta. Jos vaikkapa yliopisto lähettäisi minulle paperit vahingossa suoraan ja minä kiikuttaisin sen avaamattomana collegelle niin sitä ei hyväksyttäisi, vaan yliopiston pitäisi lähettää kaikki uudelleen. Tällainen käytäntö on täällä melko yleistä. Esimerkiksi Allu kun oli Suomessa aikoinaan vaihto-opiskelijana ja toi sitten omalle yliopistolleen opintosuoritusotteen yliopiston leimoilla ja allekirjoituksilla, pyysivät he yliopistoa lähettämään samat paperit uudelleen, sillä niitä ei voitu hyväksyä oppilaalta suoraan. Yliopistolta vastattiin, että voidaan me teille ne lähettää, mutta ne on tasan samanlaiset paperit kuin mitä se Allu on teille kiikuttanut...

Yliopiston pitää lähettää suoraan Collegelle
1. Opintosuoritusote, jossa on jokaiselle kurssille mainittuna opiskelun määrä tunteina, arvosanat sekä näkyy tutkinnon nimi ja milloin se on myönnetty. Eiköhän tämä onnistu, opiskelun määrää ei ole tunteina, mutta luulisi, että ECTS eli opintopisteet riittävät (vastaavathan ne tiettyjä määriä opiskelutunteja). 
2. Opettajaopintojen osalta opintosuoritusote, jossa näkyy kuinka paljon ja mitä vuosiluokkia olen opettanut opetusharjoittelussa, metodologiakurssieni luokka-asteet ja aineet, keskittyikö ohjelma toiselle asteelle, mistä aineista tein kurssitöitä, millä kielellä kurssit olivat, jne. Jos nämä kaikki eivät näy opintosuoritusotteessa, yliopiston pitää liittää mukaan kirje, josta käy ilmi puuttuvat asiat. Kyllä niillä siellä yliopistolla hymyt hyytyy kun lähetän kaikki vaatimukset heille. Mm. kirjekuoressa tulee olla leimoja takana, jotta näkee, ettei kirjekuorta ole avattu yliopistolta postittamisen jälkeen. Kaikki yliopiston lähettämä tulee olla suomeksi. Yliopistoa tämä ei varmasti haittaa, mutta minun lompakolle tämä saattaa käydä. Kun paperit saapuu Kanadaan, kaikki paperit nimittäin lähetetään minulle käännätyttämistä varten. Suomessa kun käännätytin vuokrasopimuksen oleskelulupahakemusta varten se maksoi muistaakseni n. 70 euroa. 

Opetushallituksen tulee lähettää suoraan Collegelle.
1. Statement of Professional Standing. Paperi, jossa vakuutetaan, että minä voin opettaa Suomessa ja että lupaani opettaa ei ole koskaan otettu minulta pois. Paperi täytyy olla Suomeksi, jonka minä taas käännätytän kun se minulle Collegesta lähetetään. Jep jep... Rahanmenoa ei voi estää...

Edellinen työpaikka lähettää (siis koulu, jossa olen ollut töissä) suoraan Collegelle.
1. Rehtorilta kirje, jossa listataan milloin olen ollut koulussa töissä ja mikäli minut on koskaan erotettu määräajaksi tekemisteni vuoksi. Tätä ei mainita yleisissä ohjeissa, vaan vain maakohtaisissa ohjeissa. Tutkailin vähän niin jos olisin esim. Ghanasta niin tätä ei vaadittaisi. Ei myöskään Ruotsista. Miksi siis Suomelle on laitettu tällainen erikoisvaatimus?? Mitä jos on vasta valmistunut ja ainoa palkallinen opetustehtävä on vuodelta 2008 kun olin sijaisena harjoittelukoulussa yhteensä 4 oppituntia?? O-ou... ei tää tainnutkaan olla ihan niin helppoa... 

Kielitestauksen tehnyt taho lähettää suoraan Collegelle.
1. Kielitestauksen tulokset. Kyllä. Minun tulee mennä kielitestiin. Tätä ei tosin tarvitse jos on tehnyt opettajaopinnot englanniksi. Hmm. Entäs jos on tehnyt opettajaopinnot suomeksi, mutta pääaineopinnot englanniksi... 



Apua miten tää on niin vaikeeta??? Taidan jättää tän nyt ja katsoa tätä vasta huomenna... Saa sitä ihmetellä miten en ole saanut koko prosessia edes alkuun! Heti maanantaina lupaan ja vannon soittaa tuonne Collegeen, että saan vähän lisätietoa eri asioista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti